Fortsätt till huvudinnehåll

Halva Mormyskalandslaget 2019 från Skaraborg!

Söndag morgon började tungt för min del.. med en migrän från helvetet vaknade jag till vid 4-tiden och det var först fram emot halv 7 som jag mådde så pass bra att jag funderade på att tävla.

Challe fixade bacon&ägg frukost åt mig och med lite migränmedicin så kändes det sakta bättre..
Han fixade även matlåda till dagen. Tur man har så fina kamrater! :)

Denna dagen kollade jag även ett par gånger så att jag verkligen hade stövlar på mig innan vi kom för långt mot sjön!

Strålande solsken på morgonen




Så till VM-Kvalet. Det blev 14st av oss 30 som ville kvala vidare mot vm. Det blev ett ganska bra antal med tanke på rutornas storlek. 30 hade nog vart lite trångt. Men nu fanns det lite armbågsrum iaf.

I strålande solsken radade vi upp oss runt rutan. Jag o Challe stannade längs mittkanten mot andra rutan där jag hade plockat en del småabborre under träningen.

Lite småkyligt på morgonen


Bralle ställde in siktet där Challe fått en mört. Min tanke var att fortsätta att söka abborre med en pinne där vi startade och parkera en pinne nere i "mörthörnet" ifall det kom igång något där.

Jimmy ser fokuserad ut




Sagt och gjort jag gjorde ett par 3 hål längs kanten och gick ner med min andra pinne till Bralles hörn, mäskade det och gick tillbaka. I mitt andra hål som jag endast mäskat med en liten nypa jokers fick jag en liten sik. Efter ett par minuter fick jag en till samt en liten abborre i samma hål. Då kom en annan deltagare som jag inte kommer ihåg namnet på nu och sade att jag inte behövde sitta och dra själv :) efter att han gjort ett par hål och avlägsnade sig utåt i rutan passade jag på att mäska hans hål på samma sätt med endast mkt lite jokers+nån blodis

Strax före start


Efter en stund till fick jag ytterligare en liten sik i hörnhålet.

Sedan när jag provade ett av dom lämnade hålen som jag mäskat upp fick jag ytterligare en sik i samma storlek och sen small det på en jättesik. Drillade den så hårt jag vågade och kunde få upp den till slut. Vägde den aldrig efter tävlingen, men den borde vägt runt kilot iaf.

Vid det här laget spred sig ryktet om mina sikar, och Johan och Johan kom på besök runt mig. Då passade jag på att gå ner o prova mitt mörthål under tiden och se hur det gick för Bralle, Han hade fått en fin abborre på ett par hekto, och ett par mindre så det såg bra ut. Ingen mört dock.

Challe jagade på runt i rutan och fick en o annan abborre. Efter en timme eller så fick han tyvärr på en gädda på ett par kilo som tog 10-15 minuter att drilla.

Jag flyttade med mig min andra pinne så jag kunde ha hörnet markerat samtidigt som jag borrade lite nya hål som jag mäskade på samma sätt tidigare. Johan o Johan drog snabbt vidare och jag kunde gå och fiska av hålen fram o tillbaka, Provade ett hål lite längre in i rutan som var övergivit och där lyckade jag peta upp en halvkilos abborre.

Johan A kom tillbaka o gjorde ett nytt hål längs kanten, vi pratade lite o jag tipsade om att det åtminstone tagit 10 minuter innan siken kommit till mina hål. Han gav det nog 10 min och fick 3 småabborrar innan han hörde ett mörtrykte och försvann. Jag var också ner till Brallehörnet och kände en gång i mitt gamla hål. Bralle fick ungefär 8 mörtar men annars var det segt.

Jag återvände snabbt till "mitt" hörn där jag genast fick en sik i Johan Axelssons hål som hade fått dra lite till... Nu kom lite fler fiskare. Mats-Arne kom och tappade en stor sik, och sedan fick han 3 mindre i ett av mina gamla hål. Arvid kom också och fick en Sik. Själv fick jag 3 sikar till sista timmen i olika hål. Challe kämpade på som en furie i mittsektionen, och det riktigt ångade om honom! Det blev väldigt varmt efter ett par timmar.

Jag var ganska säker på att jag skulle vinna rutan, men man vet ju aldrig. Några hade ju suttit still på andra delar av rutan.

Mina 2,7 kg. 17st fiskar


Men visst räckte det. Mina 2,7 kilo var överlägset. Challe kom 2:a med 1,3 Jimmy Bornström 3:a på 1kg Bralle 4:a på 626 gram. Dom flesta hade runt 2-300 gram.

Men de var lite tidigt att ta ut något i förskott även om det såg väldigt bra ut för Skaraborgarna..

Sammanbitna miner efter ruta 1


Ruta-2. Jag hade siktet inställ på hörnet mitt emot där jag satt tidigare. Challe o Bralle började på andra sidan mot en ö. Min taktik var att köra på på samma sätt som i ruta 1 och säkra platsen med en o annan sik. Men det är sällan som det går precis som man planerar när man tävlar i fiske. Om det var väderomslaget eller något annat som gjorde det låter jag vara osagt. Men någon Sik fick jag inte hur jag än provade i mitt nya hörn.

Mitt emot "mitt" sikhörn på ruta 2


Tidigt så åkte det upp lite bättre fiskar i det yttre hörnet.
Även Arvid som bytte taktik fick ett par rejäla abborrar när han jagade med "pimpelstyle"
Även jag började jaga runt rutan i hopp om någon bonus, men det kvittade hur mycket jag jagade så fick jag bara dom riktigt små abborrarna på 2-15 gram. Bralle fick tidigt en bonusabborre på ca 6hg så där var det lugnt. Även Challe lyckades få en rejäl kluns på 991 gram och där var dagen räddad :)

Ruta 2




Själv borrade jag och sökte fram och tillbaka i både nya o gamla hål, men inget gav resultat :(

Det var inte någon rolig promenad in till invägningen den här omgången. Men jag visste åtminstone att Challe o Bralle skulle gå vidare :)

Men det visade sig att undrens tid inte var förbi. Mina 116 gram räckte till 12:e plats så jag var inte sist i rutan!

Vm-laget blev som följer:

1 Charles Fasth 4p
2 J-H Branell 10p
3 Arvid Einarsson 11p
4 Daniel Ahlgren 13p (2,8kg)
5 Jimmy Bornström 13p (1,1kg)
6 Lars Jonsson 13p (1kg)

Landslaget 2019


Resultat Vm-Kval 2018

Med andra ord så består halva laget av Lidköpings SFK!  Grattis till oss och övriga 3 vm-deltagare.

Värt att nämna är att Challe hade över 1kg på samtliga 4 rutor i helgen. Det var det ingen annan som mäktade med. Bra jobbat Challe. Grattis till segern :)

Därmed var årets issäsong över för oss i Skaraborg. Jag passar på att tacka mina kamrater för trevligt sällskap, och även alla andra trevliga mormyskafiskare som man träffar under en tävlingshelg :)
Vi ses nästa vinter!

//Daniel Ahlgren






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sammanställning av pimpeldm 2024

  Årets pimpelmästare Tomas Leijon Deltävling 2 på Viken Resultaten 2024