Fortsätt till huvudinnehåll

Dubbla medaljer i år igen på Mormyska-sm!

I Lördags 7/4 avgjordes årets mormyskasm på Linsellsjön strax utanför Sveg. I år var första gången som sm skulle avgöras på en dag istället för sedvanliga två.

Alvin tränar


Denna gång var det Charles Fasth i HV, J-H Branell och Daniel Ahlgren I HS samt Alvin Ahlgren i HJ som ställde upp på sm för Skaraborgs räkning.

Med det nya upplägget för året så fungerade sm också som en uttagning till vm-kvalet, dit gick dom 30 bästa totalt från sm. Sedan avgjordes vm-kvalet på Söndagen.

Fint men blåsigt!

Träningsabborre


Men för att ta det från början så åkte vi upp mot Sveg natten mot fredag, vi stack bort till sjön strax efter lunch för att träna runt rutorna. Redan när vi klev ut på isen fick man en smärre chock. Trampade man igen skaren sjönk man ner till knäna,det var oerhört tungt att gå med andra ord! Rutorna låg dessutom en bra bit ut, så det var lagom svettigt :) När vi väl kom ut och började fiska så visade sig dessutom isen vara ganska jobbig att borra i. Överst ett lager snöis, sedan en slasksörja i mellan och så ett par decimeter mjuk seg is i botten. Raceskären åkte av omedelbart efter träningen!

Bralle justerar skär


Vi träffade Marino ute på sjön som berättade att han fått ca 1kg fisk på 3-timmars träning. Abborre och en Sik, ingen mört!... Vi tränade runt första rutan från 2 håll och när vi möttes så visade det sig vara helt olika fiske på dom olika delarna. Challe o Bralle fick mängder med småaborre på den grunda delen medans jag o Alvin bara fick nån enstaka på djupdelen. När vi gick över till andra rutan fick jag 2st fina abborrar på 5-7 hg på grundsidan. Tappade en tredje stor också. Det fanns även småabborre längs hela grundsidan här. Efter detta gick vi bort och tog ett varv runt vm-kval rutorna också ifall någon av oss skulle ta sig till kvalet. Ungefär samma fiske här med småabborre, och så fick Challe 1 mört!

Med ledning av detta var taktiken klar, fiske grunt efter abborre och hålla ögonen öppna ifall det kom igång mörtfiske.

Ruta 1

Ruta 1


Lördagen började lite halvstressigt för egen del, för andra gången i vinter så glömde jag stövlarna! Nu var det ju bara ca 40min tur och retur. Men ändå!

Efter denna lilla fadäs begavs det ut till ruta 1, det var rutan som jag hade fått stora abborrar längs med grundkanten. Challe o Bralle stannade i ena hörnet där det tydligen var bäst fiske på förra sm 2011. Jag gick vidare längre bort dit jag fått en av dom stora och det dessutom var mindre folk. Alvin började också här.

Fisket startade och det kändes som jag hade valt rätt upplägg då jag fick 10 småabborrar i första hålet. Men efter detta gick det trögare med bara enstaka här o var. Så det var ett intensivt jagande med isborret. Jag var borta en stund i mitten och försökte komma intill då jag såg att det kom upp en del mört där. Men jag insåg att det var lönlöst och gick tillbaka till mitt abborrfiske. Dock var jag inte i närheten av någon abborre över 5hg nu, utan det var 3-7 grammare som dominerade. När det var en kvart kvar eller så kom Jimmy Bornström och tog ett av mina gamla hål. Jag gjorde ett nytt hål strax framför och fick efter 2 inledande småabborrar...Mört!

Men strax efter kom signalen att det var 5 minuter kvar så det var bara att försöka dra allt det gick för dom nappade hej vilt. Hann få ca 25 mört i alla fall. Totalt med abborrarna ca 80 fiskar. Tippade på ett kg ungefär. Alvin kämpade på in i det sista i den tunga isen. Det tog honom ganska lång tid att komma igenom den sega isen men han kämpade på och det betalade sig då han fick 16 småabborrar i sista hålet!

Challe o Bralle hade haft lite annorlunda fiske än mig. Det blev lite för mycket folk i deras hörn och dom fick inte igång abborrfisket. Däremot lyckade dom båda 2 komma intill mörtfiske mer åt mitten av rutan. Vid invägning visade det sig att vi fiskat jämnt.
Jag hade 1,3 Challe 1,1 Bralle drygt kilot o Alvin hade 350gram.
Vi kände oss inte särskilt nöjda då vi tyckte att vi såg många stora påsar. Men som det är ibland så såg vi nog bara dom stora påsarna för vi var med ganska bra. Jag 7:a Bralle 14:e. Challe 14: och Alvin 6:a

Ruta 2

Ruta 2


Till ruta 2 fortsatte vi enligt den inslagna vägen.  Nu började vi alla 4 i det hörnet där Challe o Bralle hade haft bäst abborrfiske på träningen. Detta passet skulle visa sig bli etter värre. Både jag o Alvin fick abborrar en bit in på rutan men bara enstaka.
Efter en stund fick jag ett hål med ett 10-tal men det blev mitt bästa.
Ingen fick mört någonstans på rutan.. Jag gjorde en längre utflykt till andra sidan, men det enda resultatet av detta var en liten Sik.
Junioren Arvid Einarsson satt mitt i rutan och drog abborre i 2 hål han växlade mellan.
Han fick drygt 50st. När jag kom tillbaka till "vårt" område så hade både Challe o Bralle plockat en del. Challe hade fått ett bra abborrhål.
Själv hade jag otroligt tungt sista timmen med endast 3st småabborrar, nu var man än mer missmodig.
Vid invägningen var vi återigen jämna. Challe 1kg, Bralle 830 o jag 810 gram, Alvin 230gram. Men det visade sig ha varit ultratrögt över hela rutan. Och bästa vikten var 1,4kg.. Nu blev det spännande väntan för att se om någon av oss kom med till vm-kvalet.



Vid prisutdelningen så visade det sig att Alvin fiskat upp sig en placering till 5:e plats.med platsiffra 10. Värt att nämna är att i Mormyska så tävlar alla juniorer upp till 20 år i samma klass! Tufft motstånd för en 10åring! :) Arvid Einarsson vann guldet i överlägsen stil.

Juniorerna

Resultat herrjunior


I herrsenior vann Thomas Axelsson på platsiffra 9. Johan Axelsson tog silvret med 12 och jag kammade hem bronset med siffra 13. Bralle kom på 6:e plats med platssiffra 19.

Seniorerna

Resultat herrsenior


I herrveteran var Mikko Paso överlägsen med platsiffra 5 följt av Kenneth Byström på 16. Och sedan bronset till Charles Fasth på 18poäng!

Challe tar sin tredje mormyskamedalj på 5 år!

Resultat herrveteran


Till VM-kvalet gick vi vidare: Jag som 8, Challe 9 och Bralle 13:e. Alvin blev 83:a (av 130 totalt)

Totalresultat Mormyska sm 2018

Mot vm-kvalet!


Så med detta var det bara att åka bort till stugan på Svegs Camping för att försöka ladda om för vm-kvalet. Mer om detta kommer i ett senare inlägg

Resultat övriga klasser finns här:

Damveteran

Damsenior

Damjunior



//Daniel Ahlgren

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sammanställning av pimpeldm 2024

  Årets pimpelmästare Tomas Leijon Deltävling 2 på Viken Resultaten 2024